Page 15 - chemia_metodyka_kl7_demo
P. 15
Lekcja 6 1.5 Sporządzanie i rozdzielanie mieszanin
Cele lekcji
Uczeń: Utrwalamy
–podaje definicję mieszaniny; Umiejętność formułowania obserwacji i wniosków.
–wyjaśnia, na czym polegają: odparowanie, sączenie, Pojęcia: mieszanina, odparowanie, sączenie, dekantacja,
dekantacja, sedymentacja, destylacja; sedymentacja, destylacja.
–konstruuje zestaw do rozdzielania danego typu mieszaniny Pytamy
techniką chemii w małej skali. Na czym polegają wybrane metody rozdzielania substancji?
Metody i formy pracy Środki dydaktyczne
pogadanka, ćwiczenia uczniowskie karty pracy, zestawy doświadczalne (opis poniżej), podręcznik
Odniesienie do podstawy programowej Czas trwania
wymagania ogólne: I; II.1; II.5; II.6; III 45 minut
wymagania szczegółowe: I.5; I.6
Komentarz merytoryczny
Celem niniejszej lekcji jest doświadczalne sporządzanie i rozdzielanie przez uczniów poszczególnych rodzajów mie-
szanin. Przed rozpoczęciem zajęć N. powinien wstępnie przygotować zestawy doświadczalne oraz umieścić na tablicy
opracowane przez uczniów plakaty (z poprzedniej lekcji). W trakcie zajęć należy zwrócić uwagę, aby uczniowie prze-
strzegali zasad BHP podczas kolejnych czynności laboratoryjnych. Uczniowie na koniec zajęć powinni zadbać o ład
i porządek na swoich miejscach pracy.
Przebieg lekcji
Faza wstępna
1. N. zadaje uczniom pytania dotyczące plakatów z poprzedniej lekcji, np.: Na czym polega odparowywanie? Jakie
mieszaniny można rozdzielać tą metodą? Jakie trudności może to sprawiać? (np. długi czas realizacji, złożona apa-
ratura, duże koszty)
Faza wykonawcza
2. N. rozdaje karty pracy nr 11 i przedstawia zasady BHP obowiązujące podczas lekcji.
3. Uczniowie dzielą się na 3- lub 4-osobowe grupy, ich zadaniem jest realizacja kolejnych doświadczeń z karty pracy.
Do przygotowania zestawów do rozdzielania mieszanin można wykorzystać instrukcje w podręczniku na s. 27–31.
4. Uczniowie przygotowują kolejne mieszaniny, a następnie je rozdzielają. Swoje obserwacje i wnioski zapisują na kar-
tach pracy.
Faza podsumowująca
5. Uczniowie odczytują i weryfikują swoje obserwacje i wnioski z doświadczeń.
6. Uczniowie w ramach pracy domowej mogą rozwiązać krzyżówkę (karta pracy nr 11) i wyjaśnić znaczenie otrzymane-
go hasła (Opcjonalnie mogą wykonać zadanie 10 na s. 16 w zeszycie ćwiczeń).
Przewodnik metodyczny dla nauczyciela (fragment) 43