Page 15 - chemia_metodyka_kl7_demo
P. 15

Lekcja 6      1.5 Sporządzanie i rozdzielanie mieszanin



                                                        Cele lekcji

          Uczeń:                                             Utrwalamy
             –podaje definicję mieszaniny;                   Umiejętność formułowania obserwacji i wniosków.
             –wyjaśnia, na czym polegają: odparowanie, sączenie,   Pojęcia: mieszanina, odparowanie, sączenie, dekantacja,
           dekantacja, sedymentacja, destylacja;             sedymentacja, destylacja.
             –konstruuje zestaw do rozdzielania danego typu mieszaniny   Pytamy
           techniką chemii w małej skali.                    Na czym polegają wybrane metody rozdzielania substancji?


                           Metody i formy pracy                               Środki dydaktyczne
          pogadanka, ćwiczenia uczniowskie                   karty pracy, zestawy doświadczalne (opis poniżej), podręcznik


                   Odniesienie do podstawy programowej                           Czas trwania

          wymagania ogólne: I; II.1; II.5; II.6; III         45 minut
          wymagania szczegółowe: I.5; I.6


          Komentarz merytoryczny
          Celem niniejszej lekcji jest doświadczalne sporządzanie i rozdzielanie przez uczniów poszczególnych rodzajów mie-
          szanin. Przed rozpoczęciem zajęć N. powinien wstępnie przygotować zestawy doświadczalne oraz umieścić na tablicy
          opracowane przez uczniów plakaty (z poprzedniej lekcji). W trakcie zajęć należy zwrócić uwagę, aby uczniowie prze-
          strzegali zasad BHP podczas kolejnych czynności laboratoryjnych. Uczniowie na koniec zajęć powinni zadbać o ład
          i porządek na swoich miejscach pracy.



              Przebieg lekcji

          Faza wstępna

          1.  N. zadaje uczniom pytania dotyczące plakatów z poprzedniej lekcji, np.: Na czym polega odparowywanie? Jakie
            mieszaniny można rozdzielać tą metodą? Jakie trudności może to sprawiać? (np. długi czas realizacji, złożona apa-
            ratura, duże koszty)

          Faza wykonawcza

          2.  N. rozdaje karty pracy nr 11 i przedstawia zasady BHP obowiązujące podczas lekcji.
          3.  Uczniowie dzielą się na 3- lub 4-osobowe grupy, ich zadaniem jest realizacja kolejnych doświadczeń z karty pracy.
            Do przygotowania zestawów do rozdzielania mieszanin można wykorzystać instrukcje w podręczniku na s. 27–31.
          4.  Uczniowie przygotowują kolejne mieszaniny, a następnie je rozdzielają. Swoje obserwacje i wnioski zapisują na kar-
            tach pracy.

          Faza podsumowująca

          5.  Uczniowie odczytują i weryfikują swoje obserwacje i wnioski z doświadczeń.
          6.  Uczniowie w ramach pracy domowej mogą rozwiązać krzyżówkę (karta pracy nr 11) i wyjaśnić znaczenie otrzymane-
            go hasła (Opcjonalnie mogą wykonać zadanie 10 na s. 16 w zeszycie ćwiczeń).











                Przewodnik metodyczny dla nauczyciela (fragment)                                          43
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20