Page 14 - chemia_metodyka_kl7_demo
P. 14

Faza wykonawcza
       4.  N. przedstawia na tablicy schemat podziału mieszanin na jednorodne i niejednorodne, a następnie pokazuje przy-
          kłady mieszanin (np. wodę z kranu, herbatę, piasek z kamykami, mleko z olejem). Kilkoro wybranych uczniów podcho-
          dzi do zestawu mieszanin, ogląda je gołym okiem i przez lupę – na tej podstawie określają, czy dana mieszanina jest
          przykładem mieszaniny jednorodnej czy niejednorodnej. Następnie uczniowie dopisują do schematu odpowiednie
          mieszaniny.
       5.  Uczniowie wspólnie próbują stworzyć definicje tych mieszanin z użyciem zwrotów: można odróżnić, nie można odróżnić.
       6.  N. dzieli uczniów na 6 grup (praca z podręcznikiem). Każda z grup opracowuje na kartkach A3 wybraną metodę
          rozdzielania mieszanin (odparowanie, destylację, sączenie, sedymentację z dekantacją, rozdzielanie z użyciem roz-
          dzielacza, rozdzielanie z użyciem sita i magnesów).
       7.  Grupy prezentują na forum klasy swoje opracowania – każde z nich powinno zawierać:
             – przykład mieszaniny, która może być rozdzielana w danym doświadczeniu,
             – schemat doświadczenia,
             – przewidywane obserwacje, które pozwolą ocenić, czy mieszanina jest rozdzielona,
             – właściwości fizyczne, które decydują o skuteczności rozdzielania mieszaniny.


       Faza podsumowująca
       8.  Uczniowie sporządzają w zeszytach krótką notatkę, która zawiera podział mieszanin oraz opisy: odparowania, są-
          czenia, dekantacji, sedymentacji, destylacji.

       9.  Jeśli N. dysponuje tablicą interaktywną, to można wykonać zadania z mieszaninami dostępne na stronie: learnin-
          gapps.org lub wykorzystać smartfony uczniów i zeskanować poniższe kody QR (karta pracy nr 10).



                          https://learningapps.org/8366347








                          https://learningapps.org/8366833






                          https://learningapps.org/8367821




       10.  Uczniowie w ramach pracy domowej mogą wykonać zadania 2 i 3 ze s. 33 w podręczniku.
          (opcjonalnie: Wykonaj zadanie 4 na s. 14 w zeszycie ćwiczeń).
       11.  Praca domowa (dla chętnych)
          Wyhoduj kolorowe kryształy soli kuchennej (praktyczna rada: do wody ze znaczną ilością soli należy dodać kilka
          kropel dowolnego barwnika spożywczego – hodowla powinna być prowadzona w ciepłym miejscu i trwać minimum
          2 tygodnie).

       Uwagi końcowe
       12. Jako przykłady mieszanin można także pokazać: wodę z sokiem owocowym, wodę z olejem, tusz z naboju do pióra,
          wodę z piaskiem, mąkę z cukrem pudrem, wodę ze zmywaczem do paznokci (bezacetonowym), wodę z mąką lub
          kredą, wodę z gliceryną.
       13. Zamiast lupy można użyć funkcji zoom w aparacie smartfona.
       14. Powyższe zadania z mieszaninami stanowią propozycję do wyboru przez N. – więcej na stronie:
          https://learningapps.org/index.php?s=rozdzielanie+mieszanin.

           42                                                                               Scenariusze lekcji
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19