Page 10 - chemia_metodyka_kl7_demo
P. 10

Przebieg lekcji

       Faza wstępna
       1.  N. prezentuje uczniom w jednym moździerzu starte i rozdrobnione zimne ognie, a w drugim – wypalone zimne ognie
          (np. z poprzedniej lekcji). Zadaje pytania: Co może się znajdować w moździerzach? Czy zawartość obu moździerzy
          jest taka sama? Jakie różnice można obserwować w jednym i drugim przypadku?
       2.  N. wyjaśnia uczniom (jeśli zagadka nie została rozwiązana), że w pierwszej parownicy są starte sztuczne ognie, w dru-
          giej to, co zostało po ich wypaleniu.

       3.  N. przeprowadza pokaz, ścierając sztuczne ognie do nowego moździerza, i pyta: Czy po zdrapaniu substancji z druci-
          ka to nadal są zimne ognie? Czy rozdrobnienie wpłynie na ich właściwości? Podczas zainicjowania spalania N. na-
          kłania uczniów, aby podawali na głos swoje obserwacje.
       4.  N. wraz z uczniami buduje definicje zjawiska fizycznego i reakcji chemicznej, które uczniowie zapisują w zeszytach.

       Faza wykonawcza

       5.  N. zapoznaje uczniów z celami lekcji.
       6.  N., w zależności od warunków, przeprowadza pokaz albo wspólnie z uczniami wykonuje doświadczenia 2 i / lub 3
          ze s. 19 w podręczniku.

       7.  W drugim wariancie (jeśli warunki nie pozwalają na przeprowadzenie powyższych doświadczeń) N. dzieli klasę na
          grupy. Każda z grup otrzymuje jeden wylosowany przedmiot. Do wyboru np.: kartka, jajko, tabletka musująca, zapałki,
          pojemnik z gazem do napełniania zapalniczek / zapalniczka, żel do dezynfekcji rąk (na bazie etanolu), podgrzewacz.
          N. prosi uczniów, aby podali przykłady zjawiska fizycznego i reakcji chemicznej z wykorzystaniem tego przedmiotu.

          Można również zademonstrować doświadczalnie niektóre z propozycji uczniów.


                    Przedmiot                      Zjawisko fizyczne                Reakcja chemiczna

        kartka                            pocięcie, podarcie, złożenie kartki  spalenie kartki papieru
        jajko                             rozbicie                          ugotowanie (ogrzanie białka w probówce)

        tabletka musująca                 rozkruszenie                      wrzucenie do wody
        zapałka                           złamanie                          spalenie

        gaz do zapalniczek                rozprężenie gazu                  spalenie gazu
        żel do dezynfekcji                rozsmarowanie żelu na dłoni       podpalenie żelu na szklanej szalce
                                                                            Petriego

        parafina z podgrzewaczy           rozgniatanie, topienie            zapalenie podgrzewacza


       8.  N. może również rozdać Chem-Matę (karta pracy nr 8), na której uczniowie wykonują proste doświadczenia związa-
          ne z tematem lekcji. Instrukcja znajduje się na Chem-Macie. Po skserowaniu karty wystarczy ją włożyć do koszulki na
          dokumenty (ale nie koszulki typu kryształ) i na niej wykonać doświadczenia.

       Faza podsumowująca
       9.  N. zaprasza uczniów do zabawy ruchowej. Wydziela w klasie lub poza nią obszar, gdzie uczniowie będą mogli się
          przemieszczać. Na podłodze rysuje linię, nakleja linię za pomocą taśmy malarskiej. Po jednej stronie uczniowie będą
          się ustawiać, jeśli usłyszą opis lub cechę zjawiska fizycznego, a po drugiej – jeśli stwierdzą, że opis dotyczy reakcji
          chemicznej. N. czyta np.: „w jej wyniku nie powstają nowe substancje”; „w jej wyniku powstają substancje o odmien-
          nych właściwościach”. Dodatkowe przykłady znajdują się w zadaniu 1 na s. 21 w podręczniku.
       10.  Praca domowa
          Co by się stało, gdyby nagle przestały zachodzić reakcje chemiczne? Podaj kilka przykładów (opcjonalnie: Wykonaj
          zadanie 4 na s. 9 w zeszycie ćwiczeń).

           38                                                                               Scenariusze lekcji
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15