Page 5 - chemia_metodyka_kl7_demo
P. 5

Wprowadzenie

          Poradnik metodyczny jest częścią serii Chemia dla klasy 7 szkoły podstawowej. Głównym założeniem koncepcji cyklu
          jest bezpośrednie odniesienie do obowiązującej podstawy programowej. W związku z tym poradnik rozpoczyna się od
          propozycji rozkładu materiału i planu wynikowego.
            Już w tej części można zauważyć, że autorzy skupili się na realizacji określonych celów kształcenia i konkretnych
          treści nauczania, nie poszerzając ich znacząco ponad wymagane kryteria. Taka decyzja pozwoliła wygospodarować
          godziny do dyspozycji nauczyciela.
            Najważniejszą częścią poradnika są scenariusze lekcji z dołączonymi do nich kartami pracy dla uczniów. Zaw-
          ierają one autorskie pomysły na niecodzienne lekcje – spójne z podręcznikiem, zeszytem ćwiczeń i zbiorem zadań.
          Całość zaprojektowano tak, by inspirować uczniów do poszukiwania informacji, których bazą jest wiedza pozyskana
          z podręcznika, połączona z przećwiczonymi pod kierunkiem nauczyciela umiejętnościami wynikającymi z kompetencji
          kluczowych.
            Stałe nawiązania do przykładów z życia codziennego pozwalają uczniowi czuć się pewniej i niewątpliwie stanowią
          przeciwwagę dla uczenia się treści abstrakcyjnych, takich jak np. budowa atomu, wiązania chemiczne, czy rozwiązy-
          wanie zadań.
            Wszędzie, gdzie było to możliwe, autorzy podkreślają eksperymentalny charakter chemii. Między innymi to, że zasto-
          sowanie techniki chemii w małej skali pozwala zwiększyć bezpieczeństwo, umożliwia samodzielne wykonywanie doś-
          wiadczeń, obniża ogólny koszt i zwiększa szansę na włączenie doświadczeń w czterdziestopięciominutową jednostkę
          metodyczną.
            Zgodnie z celami kształcenia nie zapomniano również o wykorzystaniu technologii informacyjno-komunikacyjnej.
          Niniejsza publikacja zawiera kilkadziesiąt propozycji zastosowania smartfonów, aplikacji mobilnych, programów kom-
          puterowych itp. Pozwalają one zwizualizować np. przebiegi reakcji chemicznych, modele cząsteczek czy różnice między
          typami oddziaływań indywiduów chemicznych. Ponieważ autorzy są czynnymi nauczycielami i dydaktykami, nie zapom-
          nieli o alternatywnych rozwiązaniach pozwalających wpleść innowacyjne pomysły do zajęć w pracowniach, w których
          nie ma stałego podłączenia do internetu czy brakuje sprzętu multimedialnego. Dzięki temu część zadań wymagających
          aplikacji mobilnych może zostać wykonana samodzielnie przez ucznia (np. w domu) czy zostać przygotowana przez
          nauczyciela przed zajęciami (np. wydrukowanie i powielenie części materiałów z zasobów internetu, wygenerowanie
          kodów QR, które usprawnią dotarcie do źródeł wiedzy). Każdy z tematów traktowany jest wielopoziomowo – ma akty-
          wizować uczniów z „umysłami ścisłymi” oraz „humanistów”. To właśnie komentarz merytoryczny i uwagi zawarte przy
          każdym scenariuszu podpowiedzą, jak można osiągnąć sukces dydaktyczny.
            W publikacji znalazły się również scenariusze zajęć, które pomogą aktywnym nauczycielom zorganizować szkolne
          wydarzenia popularyzatorskie, typu: zajęcia doświadczalne koła chemicznego, małe festiwale nauk przyrodniczych czy
          chemiczne turnieje międzyklasowe. Wszystkie wymienione sposoby mają na celu zachęcenie ucznia do rozwiązywania
          problemów zarówno tych typowych, jak i wymagających kreatywnego myślenia.
            Równie ważnym elementem są sprawdziany na koniec każdego działu, przygotowane w dwóch wersjach. Format
          książki także nie jest przypadkowy – wpasowuje się w standardowe wymiary urządzeń kserograficznych. Dzięki temu
          nauczyciel nie traci czasu na przygotowanie graficzne sprawdzianów, prac klasowych czy kart pracy.
            Autorzy liczą, że tak opracowana publikacja będzie istotną pomocą dla każdego nauczyciela – zarówno dla osoby
          rozpoczynającej nauczanie chemii, która znajdzie dużo pomysłów na to, „czego uczyć”, jak i dla doświadczonego dyda-
          ktyka, poszukującego inspiracji „w jaki sposób” doskonalić swój warsztat pracy.




























                Przewodnik metodyczny dla nauczyciela (fragment)                                           5
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10