Page 9 - chemia_metodyka_kl7_demo
P. 9
Doświadczenie: Zmiana stanu skupienia wody
Prezentujemy wodę w zlewce, kostki lodu na szalce Petriego oraz parę wodną unoszącą się z czajnika (można oczy-
wiście wytworzyć ją przez ogrzanie wody w probówce).
Obserwujemy, jak się zmienia stan skupienia wody (kostki lodu topnieją, para wodna skrapla się, gdy podstawimy
pod wylot czajnika szkiełko zegarkowe lub lusterko), nazywamy zjawiska zachodzące podczas tych zmian.
5. Doświadczenie: Sublimacja i resublimacja jodu techniką SSC (dokładny opis na s. 19 w podręczniku).
Wykonujemy doświadczenia ze s. 19 w podręczniku lub na jego podstawie można dobrać do badania inne substan-
cje, zwłaszcza jeżeli uczniowie są ambitni, szybko się nudzą lub zajrzeli wcześniej do podręcznika i znają wszystkie
odpowiedzi.
6. Uczniowie wypełniają kartę pracy nr 6 lub 7 (opcjonalnie zadania 1, 2 i 3 na s. 6 w zeszycie ćwiczeń).
Faza podsumowująca
7. Wspólnie odpowiadamy na pytania umieszczone na początku scenariusza.
8. Uczniowie podają w rozmowie z N. i zespołem klasowym, do czego może im się przydać w życiu wiedza i umiejętno-
ści, które nabyli na lekcji.
9. W celu uzyskania informacji zwrotnej można skorzystać z izetek (karty pracy nr: 3, 4, 5).
Uwagi końcowe
10. Karty pracy nr 6 i 7 różnią się nieco poziomem trudności, tak aby można je było dostosować do indywidualnych moż-
liwości ucznia.
Lekcja 3 1.3 Reakcja chemiczna a zjawisko fizyczne
Cele lekcji
Uczeń: Utrwalamy
–opisuje i porównuje zjawisko fizyczne i reakcję chemiczną; Odróżnianie zjawiska fizycznego od reakcji chemicznej na
–podaje przykłady zjawisk fizycznych i reakcji chemicznych podstawie obserwacji.
zachodzących w otoczeniu człowieka; Umiejętność projektowania i przeprowadzania doświadczenia.
–projektuje i przeprowadza doświadczenia ilustrujące zjawisko Pytamy
fizyczne i reakcję chemiczną; Podaj przykład zjawiska / reakcji chemicznej w otoczeniu
–klasyfikuje przemiany do reakcji chemicznych i zjawisk człowieka.
fizycznych na podstawie obserwacji. W jaki sposób odróżnić zjawisko fizyczne od reakcji
chemicznej?
Wprowadzamy
Pojęcia: zjawisko fizyczne, reakcja chemiczna.
Metody i formy pracy Środki dydaktyczne
pogadanka, ćwiczenia uczniowskie, pokaz nauczycielski podręcznik, zimne ognie, moździerze, kartka papieru,
jajko, tabletka musująca, zapałki, pojemnik z gazem do
napełniania zapalniczek / zapalniczka, żel do dezynfekcji
rąk (na bazie etanolu), podgrzewacz, kreda szkolna, wstążka
magnezowa
Odniesienie do podstawy programowej Czas trwania
wymagania ogólne: I.2; II.1; II.2; II.5; II. 6; III 45 minut
wymagania szczegółowe: III.1
Komentarz merytoryczny
Proponujemy, aby wykonać doświadczenia ze s. 19 w podręczniku, jednak jeśli warunki nie pozwalają, można się posłu-
żyć zaproponowanymi niżej.
Przewodnik metodyczny dla nauczyciela (fragment) 37