Page 9 - chemia_metodyka_kl7_demo
P. 9

Doświadczenie: Zmiana stanu skupienia wody
            Prezentujemy wodę w zlewce, kostki lodu na szalce Petriego oraz parę wodną unoszącą się z czajnika (można oczy-
            wiście wytworzyć ją przez ogrzanie wody w probówce).
            Obserwujemy, jak się zmienia stan skupienia wody (kostki lodu topnieją, para wodna skrapla się, gdy podstawimy
            pod wylot czajnika szkiełko zegarkowe lub lusterko), nazywamy zjawiska zachodzące podczas tych zmian.


          5.  Doświadczenie: Sublimacja i resublimacja jodu techniką SSC (dokładny opis na s. 19 w podręczniku).
            Wykonujemy doświadczenia ze s. 19 w podręczniku lub na jego podstawie można dobrać do badania inne substan-
            cje, zwłaszcza jeżeli uczniowie są ambitni, szybko się nudzą lub zajrzeli wcześniej do podręcznika i znają wszystkie
            odpowiedzi.
          6.  Uczniowie wypełniają kartę pracy nr 6 lub 7 (opcjonalnie zadania 1, 2 i 3 na s. 6 w zeszycie ćwiczeń).

          Faza podsumowująca

          7.  Wspólnie odpowiadamy na pytania umieszczone na początku scenariusza.
          8.  Uczniowie podają w rozmowie z N. i zespołem klasowym, do czego może im się przydać w życiu wiedza i umiejętno-
            ści, które nabyli na lekcji.
          9.  W celu uzyskania informacji zwrotnej można skorzystać z izetek (karty pracy nr: 3, 4, 5).

          Uwagi końcowe

          10.  Karty pracy nr 6 i 7 różnią się nieco poziomem trudności, tak aby można je było dostosować do indywidualnych moż-
            liwości ucznia.




             Lekcja 3      1.3 Reakcja chemiczna a zjawisko fizyczne



                                                        Cele lekcji
          Uczeń:                                             Utrwalamy
             –opisuje i porównuje zjawisko fizyczne i reakcję chemiczną;  Odróżnianie zjawiska fizycznego od reakcji chemicznej na
             –podaje przykłady zjawisk fizycznych i reakcji chemicznych   podstawie obserwacji.
           zachodzących w otoczeniu człowieka;               Umiejętność projektowania i przeprowadzania doświadczenia.
             –projektuje i przeprowadza doświadczenia ilustrujące zjawisko   Pytamy
           fizyczne i reakcję chemiczną;                     Podaj przykład zjawiska / reakcji chemicznej w otoczeniu
             –klasyfikuje przemiany do reakcji chemicznych i zjawisk   człowieka.
           fizycznych na podstawie obserwacji.               W jaki sposób odróżnić zjawisko fizyczne od reakcji
                                                             chemicznej?
                                                             Wprowadzamy
                                                             Pojęcia: zjawisko fizyczne, reakcja chemiczna.


                           Metody i formy pracy                               Środki dydaktyczne

          pogadanka, ćwiczenia uczniowskie, pokaz nauczycielski  podręcznik, zimne ognie, moździerze, kartka papieru,
                                                             jajko, tabletka musująca, zapałki, pojemnik z gazem do
                                                             napełniania zapalniczek / zapalniczka, żel do dezynfekcji
                                                             rąk (na bazie etanolu), podgrzewacz, kreda szkolna, wstążka
                                                             magnezowa


                   Odniesienie do podstawy programowej                           Czas trwania
          wymagania ogólne: I.2; II.1; II.2; II.5; II. 6; III  45 minut
          wymagania szczegółowe: III.1


          Komentarz merytoryczny
          Proponujemy, aby wykonać doświadczenia ze s. 19 w podręczniku, jednak jeśli warunki nie pozwalają, można się posłu-
          żyć zaproponowanymi niżej.

                Przewodnik metodyczny dla nauczyciela (fragment)                                          37
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14