Page 7 - chemia_metodyka_kl7_demo
P. 7

że podobnie jak w kuchni, tak i w pracowni ważne są zasady pracy. Zasady te są opisane w regulaminie pracowni.
            Należy je dokładnie omówić, można przy tym skorzystać z planszy dydaktycznej – przepisów BHP.
          3.  N. nawiązuje do metek na odzieży z symbolami dotyczącymi sposobu jej użytkowania (prania, prasowania itp.) i po-
            kazuje uczniom tablicę z piktogramami lub ilustrację ze s. 6 w podręczniku jako wskazówkę do postępowania z sub-
            stancjami.


          Faza wykonawcza
          4.  N. przedstawia karty charakterystyki substancji jako sprawdzone i wiarygodne źródło informacji o danej substancji.
          5.  N. rozdaje uczniom karty charakterystyki. Uczniowie w parach starają się znaleźć wymagane przez N. dane, np. ozna-
            czenia substancji (piktogramy), sposób jej przechowywania i utylizacji lub postępowanie w razie pożaru.
          6.  N. przeprowadza poniższe doświadczenie, uczniowie czytają w podręczniku fragment tekstu na s. 10 i próbują po-
            prawnie je opisać.

            Doświadczenie: Nasze pierwsze obserwacje i wnioski
            Wykonanie:
                                           3
               – do zlewki nalewamy wody (około   objętości naczynia),
                                           4
               – dodajemy kilka kropli barwnika lub atramentu,
               – odstawiamy na stół.
            Obserwacje:
            Obserwujemy zachodzące zmiany – barwnik stopniowo miesza się z wodą i zmienia jej zabarwienie.
            Wnioski:
            Wnioski mogą być różne na tym etapie, np. barwnik dobrze rozpuszcza się w wodzie lub zaszło zjawisko dyfuzji
            (odwołania do tego zjawiska były na lekcjach przedmiotów przyrodniczych w klasach 4–6). N. definiuje, czym są
            obserwacje, a czym wnioski. Zwraca uwagę, że w spostrzeżeniach zapisuje się wyłącznie to, co zarejestrują zmysły,
            natomiast wniosek to połączenie rejestracji zmysłów i wiedzy naukowej.
          7.  Uczniowie otrzymują karty pracy nr 1 i 2 i rozwiązują zadania.

          Faza podsumowująca

          8.  Wybrani uczniowie prezentują przed pozostałymi uczniami rozwiązania zadań z kart pracy (karty pracy nr 1 i 2).
          9.  Uczniowie losują izetki , wypełniają je i oddają N. jako informację zwrotną (karty pracy nr: 3, 4, 5).
                                1
          10.  Praca domowa
            Wykonaj zadanie 3 i 4 na s. 5 w zeszycie ćwiczeń.
            Praca domowa dla chętnych:
            Wyszukaj w domu środek czystości lub kosmetyk, który jest oznaczony piktogramami, wykonaj jego minikartę cha-
            rakterystyki (karta powinna zawierać następujące dane: nazwa substancji, nazwa producenta, piktogramy i wyma-
            gane środki ochrony osobistej).




             Lekcja 2      1.2 Substancje i ich właściwości


                                                        Cele lekcji

          Uczeń:                                             Utrwalamy
             –wyjaśnia pojęcia poznane na lekcji;            Zasady pracy na lekcjach chemii, a zwłaszcza zasady BHP przy
             –wymienia właściwości fizyczne i chemiczne oraz je rozróżnia;  wykonywaniu doświadczeń.
             –wskazuje, które warunki mają wpływ na wynik pomiarów   Wiedzę z klas 4–6 dotyczącą stanów skupienia, w jakich może
           i właściwości substancji (np. temperatura, ciśnienie   występować dana substancja.
           atmosferyczne);






          1  Izetka – fiszka do przekazywania informacji zwrotnej (karty pracy nr: 3, 4, 5).

                Przewodnik metodyczny dla nauczyciela (fragment)                                          35
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12