Page 7 - chemia_metodyka_kl7_demo
P. 7
że podobnie jak w kuchni, tak i w pracowni ważne są zasady pracy. Zasady te są opisane w regulaminie pracowni.
Należy je dokładnie omówić, można przy tym skorzystać z planszy dydaktycznej – przepisów BHP.
3. N. nawiązuje do metek na odzieży z symbolami dotyczącymi sposobu jej użytkowania (prania, prasowania itp.) i po-
kazuje uczniom tablicę z piktogramami lub ilustrację ze s. 6 w podręczniku jako wskazówkę do postępowania z sub-
stancjami.
Faza wykonawcza
4. N. przedstawia karty charakterystyki substancji jako sprawdzone i wiarygodne źródło informacji o danej substancji.
5. N. rozdaje uczniom karty charakterystyki. Uczniowie w parach starają się znaleźć wymagane przez N. dane, np. ozna-
czenia substancji (piktogramy), sposób jej przechowywania i utylizacji lub postępowanie w razie pożaru.
6. N. przeprowadza poniższe doświadczenie, uczniowie czytają w podręczniku fragment tekstu na s. 10 i próbują po-
prawnie je opisać.
Doświadczenie: Nasze pierwsze obserwacje i wnioski
Wykonanie:
3
– do zlewki nalewamy wody (około objętości naczynia),
4
– dodajemy kilka kropli barwnika lub atramentu,
– odstawiamy na stół.
Obserwacje:
Obserwujemy zachodzące zmiany – barwnik stopniowo miesza się z wodą i zmienia jej zabarwienie.
Wnioski:
Wnioski mogą być różne na tym etapie, np. barwnik dobrze rozpuszcza się w wodzie lub zaszło zjawisko dyfuzji
(odwołania do tego zjawiska były na lekcjach przedmiotów przyrodniczych w klasach 4–6). N. definiuje, czym są
obserwacje, a czym wnioski. Zwraca uwagę, że w spostrzeżeniach zapisuje się wyłącznie to, co zarejestrują zmysły,
natomiast wniosek to połączenie rejestracji zmysłów i wiedzy naukowej.
7. Uczniowie otrzymują karty pracy nr 1 i 2 i rozwiązują zadania.
Faza podsumowująca
8. Wybrani uczniowie prezentują przed pozostałymi uczniami rozwiązania zadań z kart pracy (karty pracy nr 1 i 2).
9. Uczniowie losują izetki , wypełniają je i oddają N. jako informację zwrotną (karty pracy nr: 3, 4, 5).
1
10. Praca domowa
Wykonaj zadanie 3 i 4 na s. 5 w zeszycie ćwiczeń.
Praca domowa dla chętnych:
Wyszukaj w domu środek czystości lub kosmetyk, który jest oznaczony piktogramami, wykonaj jego minikartę cha-
rakterystyki (karta powinna zawierać następujące dane: nazwa substancji, nazwa producenta, piktogramy i wyma-
gane środki ochrony osobistej).
Lekcja 2 1.2 Substancje i ich właściwości
Cele lekcji
Uczeń: Utrwalamy
–wyjaśnia pojęcia poznane na lekcji; Zasady pracy na lekcjach chemii, a zwłaszcza zasady BHP przy
–wymienia właściwości fizyczne i chemiczne oraz je rozróżnia; wykonywaniu doświadczeń.
–wskazuje, które warunki mają wpływ na wynik pomiarów Wiedzę z klas 4–6 dotyczącą stanów skupienia, w jakich może
i właściwości substancji (np. temperatura, ciśnienie występować dana substancja.
atmosferyczne);
1 Izetka – fiszka do przekazywania informacji zwrotnej (karty pracy nr: 3, 4, 5).
Przewodnik metodyczny dla nauczyciela (fragment) 35