Page 6 - chemia_metodyka_kl7_demo
P. 6
Scenariusze lekcji
Lekcja 1 1.1 Zasady bezpieczeństwa na lekcjach chemii
Cele lekcji
Uczeń: Utrwalamy
–rozpoznaje, nazywa i opisuje, do czego wykorzystujemy dane Znajomość nazw naczyń i sprzętów laboratoryjnych.
naczynie bądź sprzęt laboratoryjny; Umiejętność rozpoznawania i znaczenia piktogramów.
–wskazuje w karcie charakterystyki informacje potrzebne do Umiejętność korzystania z kart charakterystyki.
pracy z daną substancją; Pytamy
–wyjaśnia, co oznacza wybrany piktogram bezpieczeństwa; Co oznacza dany piktogram?
–wymienia środki ochrony osobistej; Jakie środki ochrony osobistej zastosujesz w przypadku pracy
–dobiera środki ochrony osobistej według piktogramów z substancją opisaną wybranym piktogramem?
umieszczonych na opakowaniu substancji; Gdzie znaleźć wiarygodne informacje o danej substancji?
–odróżnia obserwacje od wniosków i sporządza poprawną Wprowadzamy
notatkę z doświadczenia. Nazwy naczyń i sprzętu laboratoryjnego. Regulamin pracowni
oraz zasady BHP na lekcjach chemii.
Metody i formy pracy Środki dydaktyczne
pogadanka, pokaz nauczycielski (sprzęt i naczynia sprzęt laboratoryjny, woda, barwnik / atrament, środki ochrony
laboratoryjne), praca w grupach – burza mózgów, samodzielna osobistej (okulary ochronne, fartuch, rękawiczki), karta
praca uczniów – karty pracy charakterystyki wybranej substancji, regulamin pracowni,
tablica / tabela piktogramów lub podręcznik, karty pracy
Odniesienie do podstawy programowej Czas trwania
wymagania ogólne: I.2; II.2; II.6; III.1; III.4 45 minut
wymagania szczegółowe: I.2
Komentarz merytoryczny
Poczucie bezpieczeństwa jest jedną z ważniejszych potrzeb człowieka. Ty i twoi uczniowie musicie czuć się w pracowni
bezpiecznie. Należy więc dobrze znać daną substancję, posiadać umiejętność posługiwania się sprzętem laboratoryj-
nym oraz przestrzegać zasad BHP, by to bezpieczeństwo sobie zapewnić. Trzeba to uzmysłowić uczniom i wytłumaczyć,
że chemia nie jest ani tak dobra, ani tak zła, jak ją przedstawiają w mediach. Aby jednak była ciekawym elementem
poznawanego świata, a nie przyczyną nieszczęścia, trzeba się odpowiednio obchodzić z materiałami i sprzętem w pra-
cowni chemicznej. Chodzi o to, że uczeń nie powinien być zestresowany czy przerażony pracą np. z kwasami, ale musi
sobie zdawać sprawę z konsekwencji swojej ewentualnej beztroski. Aby czuć się pewnie przy pracy z daną substancją,
należy zapoznać się z jej kartą charakterystyki, poznać warunki jej przechowywania, zasady użytkowania i utylizacji.
Pamiętaj – jeżeli podajesz uczniom zasady pracy lub regulamin, musisz go przestrzegać. Osobisty przykład jest najważ-
niejszy. Warto bazować podczas lekcji na doświadczeniach życiowych uczniów i ich obserwacjach.
Przebieg lekcji
Faza wstępna
1. N. porównuje chemię do sztuki kulinarnej, pokazując, że podobnie jak w kuchni, tak i w pracowni chemicznej używa
się naczyń. W rozmowie z uczniami szuka odpowiedników przedmiotów kuchennych wśród sprzętu laboratoryjnego
i prezentuje poszczególne egzemplarze, nazywając je i opisując krótko ich zastosowanie.
2. N. rozmawia z uczniami o tym, jak chronimy się przed zabrudzeniami i wypadkami, które mogą się wydarzyć w kuch-
ni, i zestawia je z sytuacjami, które mogą wydarzyć się w szkolnej pracowni chemicznej. Pokazuje środki ochrony
osobistej (fartuch, rękawice, okulary ochronne). Proponuje uczniom, aby podali elementy ubioru, które mogą po-
prawić bezpieczeństwo (np. długie spodnie, pełne buty, bluza bez sznurków, włosy upięte). Wskazuje również na to,
34 Scenariusze lekcji